Alzheimer: o modificare genetică făcută în laborator ar putea reduce riscul de boală

Creierul este în permanență cercetat de oamenii de știință
Cercetătorii au reușit să editeze o genă care este responsabilă de reducerea riscului de boală Alzheimer. Ei cred că în viitor, persoanele predispuse ar putea să aibă un risc mai mic prin această procedură.

O echipă de cercetători de la Universitatea Laval a găsit dovezi că ar putea fi posibile șansele de a dezvolta boala Alzheimer prin editarea unei gene cheie în celulele nervoase. În lucrarea lor, grupul descrie experimentele pe care le-au efectuat, implicând editarea genelor și ceea ce au descoeprit de la ele.
Cercetările anterioare au arătat că unul dintre factorii implicați în dezvoltarea bolii Alzheimer este acumularea de beta-amiloid - un tip de proteină - pe celulele creierului. Cercetările anterioare au arătat, de asemenea, că unii oameni au o variantă de genă numită A673T - cei care o exprimă sunt de patru ori mai puțin predispuși decât populația generală să dezvolte boala Alzheimer. În acest nou efort, cercetătorii au analizat posibilitatea de a edita celulele creierului uman pentru a oferi oamenilor varianta genică A673T și, astfel, să-și reducă riscul de a dezvolta boala Alzheimer.

Echipa a menționat că mutația A673T diferă de cea înrudită la cei care nu o exprimă printr-o singură literă ADN, sugerând că ar putea fi relativ ușor de adăugat mutația. Apoi au încercat să editeze celulele creierului folosind o tehnică CRISPR. Și, în timp ce această încercare s-a dovedit relativ reușită, alte aspecte ale tehnicii i-au determinat pe cercetători să încerce o altă editare. Această tehnică relativ nouă permite conversia directă a unei litere de bază în alta. Folosind această tehnică, cercetătorii au descoperit că au fost capabili să editeze aproximativ 40% din celulele creierului in vitro. Ei observă că o astfel de cantitate probabil nu este suficient de mare pentru a preveni acumularea de beta-amiloid și, prin urmare, nu este suficientă pentru a încetini apariția bolii Alzheimer. Dar mai multe cercetări ar putea duce la rezultate mai bune.
Cercetătorii observă, de asemenea, că o astfel de modificare a celulelor creierului la oameni ar necesita un diagnostic precoce, deoarece până la sapariția imptomelor, ar putea fi prea târziu să se efectueze editarea genelor pentru a preveni acumularea de beta-amiloid. Ei observă că eforturile viitoare ar putea implica schimbarea ADN-ului doar a celor care sunt considerați expuși riscului de a dezvolta boala în timp ce sunt încă tineri.

Studiul poate fi gpsit AICI.