Fibroza: elementul surprinzător descoperit de cercetători, care poate inversa procesul

Fibroza chistica este o boală genetică    FOTO: pexels.com
Fibroza ar putea fi oprită și chiar reversibilă, după ultima descoperire a cercetătorilor. Ei au constatat că dopamina este în măsură să inverseze procesul de cicatrizare, specific afecțiunii.

În testele de laborator și pe modele de șoareci, cercetătorii și colaboratorii Clinicii Mayo au identificat o modalitate de a încetini și inversa procesul de cicatrizare internă necontrolată, numită fibroză.

Această boală are puține terapii eficiente, nu are leacuri și poate fi fatală atunci când apare în organe precum ficatul (ciroza) sau plămânii (fibroza pulmonară). Constatările au fost publicate azi, 30 octombrie,  în Science Translational Medicine.

În trecut, cercetătorii au identificat două proteine care reglează acțiunea genelor și oferă „instrucțiuni” pentru fibroză, numită proteină asociată-da (YAP) și co-activator transcripțional cu motiv de legare PDZ (TAZ). Cu toate acestea, YAP și TAZ sunt implicați în prea multe alte acțiuni benefice și nu pot fi blocate universal.

Așadar, oamenii de știință, conduși de Daniel Tschumperlin, doctor, cercetător al Clinicii Mayo, s-au concentrat pe celulele care formează țesutul cicatricial, numite fibroblaste. După o accidentare, aceste celule migrează în zona deteriorată și produc colagen pentru a forma din nou schela în jurul celulelor și a repara țesutul. În fibroză, fibroblastele eliberează colagen în cantități care interferează cu funcția unui organ.

„Am început această lucrare acum aproape cinci ani, pentru descoperirea biomedicală, deoarece fibroza este un proces important și prost înțeles al bolii”, explică dr. Tschumperlin. „Am identificat proteinele regulatoare transcripționale YAP și TAZ ca fiind importante pentru progresia fibrozei, dar nu au existat abordări viabile pentru a viza această cale pentru terapie.”

Dopamina, elementul surpriză

Publicația se concentrează asupra unei noi ținte: un receptor de dopamină. Autorii au descoperit că receptorul este comun fibroblastelor pulmonare și hepatice. Stimularea acestuia blochează YAP și TAZ, reducând și inversând abilitățile de creștere și formare de cicatrici ale fibroblastelor. Stimularea receptorului dopaminei în fibroblaste a părut să-i treacă de la o stare de depunere a matricei care susține fibroza la o stare degradantă a matricei care susține rezoluția sau inversarea fibrozei. În modelele de fibroză pulmonară și hepatică, abordarea a inversat procesul fibrotic la aceste organe.

"Dopamina este studiată mai ales în tulburările sistemului nervos central și am fost surprinși să găsim receptori de dopamină exprimați în fibroblaste", spune dr. Tschumperlin. "De asemenea, am constatat că plămânul poate fi capabil să producă dopamină local, iar această funcție pare să fie compromisă la persoanele cu fibroză pulmonară. Astfel, calea pe care o vizăm ar putea face parte dintr-un răspuns normal care ar limita fibroza, dar într-un fel lipsește la pacienți ".

Acest rezultat, spun cercetătorii, deschide un nou concept de tratament pentru afecțiunile bolii fibrotice. Ei speră să se bazeze pe decenii de muncă care au trecut deja în dezvoltarea de medicamente care vizează receptorii dopaminei în creier pentru a dezvolta noi terapii legate de dopamină pentru fibroză. "Pe lângă urmărirea reglării semnalizării dopaminei în plămâni, dezvoltăm în mod activ noi molecule care să vizeze receptorii dopaminei, deoarece credem că există o promisiune substanțială în încercarea de a transpune această abordare în bolile umane", spune Dr. Tschumperlin.